Kiinteistönvälityksen trendit

Viime vuosien aikana kiinteistönvälitys alana on kehittynyt huomattavasti. Erilaisten digitaalisten työkalujen kehittymisen sekä ostajien ja myyjien käyttäytymisen muutosten vuoksi kiinteistönvälityksestä on tullut monikanavaista toimintaa.

Ennen tekoälyn, robotiikan ja sosiaalisen median työkaluja kiinteistönvälitys oli suhteellisen suoraviivaista toimintaa. Kohde tuli myyntiin, se laitettiin lehteen ja nettiportaaliin, pidettiin näyttöjä ja metsästettiin potentiaalisia ostajia. Nyt onnistuneeseen kohdemarkkinointiin kuuluu tekoälyn hyödyntäminen, sosiaalisen median markkinointi, stailaus, kohdevideot ja monet muut modernit työkalut.

Vanha vs. moderni välitystapa

Mikäli kiinteistönvälitys tarjoaa ”vanhaa tapaa” toimia, se on tietenkin edullisempaa. Jos kohteella on tarpeeksi alhainen hinta, voi se mennä nopeastikin kaupaksi, mutta onko myyjä todella saanut silloin mahdollisimman kattavan palvelun?

Kiinteistönvälittäjien käytössä olevat työkalut kehittyvät ja muuttuvat hurjaa vauhtia. Ainoa vakio on muutoksen tapahtuminen. Modernit ja aikaansaavat kiinteistönvälitysyritykset pysyvät tässä muutoksessa mukana, tuoden näin valtavasti lisäarvoa asiakkailleen. Muutos reagoi ostajien käyttäytymiseen, ja edelläkävijät jopa ennakoivat sitä.

Piilevät ostajat mahdollista tavoittaa

Nykyään käytössä olevien työkalujen ansiosta meidän ei tarvitse enää kommunikoida vain aktiivisten asunnonetsijöiden kanssa, vaan esimerkiksi tekoälyn kanssa voidaan targetoida piileviä asunnonetsijöitä. Piilevät asunnonetsijät eivät välttämättä itse tiedosta uuden asunnon tarvetta. Saattaa olla, että perheen kesken on ollut puhetta pienemmästä tai isommasta asunnosta, mutta eivät ole aktivoituneet asiassa toiminnan tasolle.

Piilevien asunnonetsijöiden aktivointi näkyy väistämättä kauppahinnassa. Jos meillä on yksi ostaja paikalla, neuvotteluasetelma on selkeä; versus tilanne, missä on viisi ostajaehdokasta. Tällöin asetelma on aivan erilainen – ja positiivinen myyjän kannalta.

Asuntojen hinnat pääkaupunkiseudulla

Silloin tällöin voidaan iltapäivälehdistä lukea dramaattisia otsikkoja, jotka luovat uhkaavaa mielikuvaa asuntojen hintojen tippumisesta. Pääkaupunkiseudulla ei asuntojen hintojen merkittävää tipahtamista ole mielestäni näköpiirissä. Ei vaikka useampi olisi myymässä isoja asuntojaan ja muuttamassa takaisin kotiseudulleen.

Tuloliikennettä on myös mukavasti mm. työpaikkojen perässä. On myös selkeästi havaittavissa, että ihmiset haluavat palveluiden äärelle. Pääkaupunkiseudulla rakennetaan koko ajan uutta, mikä tukee hintoja. Onko sinulla mielessäsi uudiskohteen ostaminen? Kirjoitin tästä aiemmin artikkelin, jonka voit lukea täältä.

Vastaako välittäjä ostajien nykyvaatimuksiin?

Kohteiden myyntiaika on nopeutunut, mikä näkyy mm. kohteiden vanhentumisessa. Ostajia pitää palvella nopeasti – mieluiten reaaliajassa – jottei potentiaalista ostajaa menetetä. Oletko kenties itse laittanut yhteydenottopyynnön, eikä siihen ole tullut vastausta riittävän nopeasti. Kyllähän ne ostohalut siinä katoavat, vai mitä. Myös netissä ihmiset nykyään odottavat reaaliaikaista palvelua, johon esimerkiksi chat on erinomainen vaihtoehto. Myyjän kannattaakin kiinteistönvälittäjää valitessa miettiä, pystyykö juuri tämä välittäjä vastaamaan ostajien nykypäivän vaatimuksiin ja palvelemaan heitä riittävän hyvin.

Siinä on paikka, miksi et lauo?

Myyntistrategiat voivat nykyään muuttua lennosta, mistä näkee hyvän kiinteistönvälittäjän kokemuksen myynnistä. Jos ensimmäinen strategia ei toimi, työkalupakista löytyy variaatioita muuttaa sitä. Voidaan esimerkiksi miettiä, päästetäänkö potentiaalisia ostajaehdokkaita yksityisesittelyihin ennen ensiesittelyä. Tietysti mennään toimeksiantajan ehdoilla – mutta jos vetopaikkoja tulee, miksi jättäisimme vetämättä maaliin?

Meillä Kasissa myyjiä ja ostajia palvelevat modernit työkalut ja osaavat välittäjät. Ota yhteyttä.

Scroll to Top